Filmen och regissören

Regissören betraktas allmänt som den främste upphovsmannen bakom en film. Regissörens status är alltså högst ifråga om den skapande insatsen för filmens tillblivelse, men det betyder inte alltid att filmen är ett avtryck av regissörens vision. I många fall är det inte regissören som främst bidraget till slutresultatet. Det närmaste sanningen man kan komma om vem som står bakom en film är att det för det mesta är ett resultat av flera inblandade. Det finns normalt klausuler som bestämmer under filmens tillkomst, vilka som har rättigheter att utöva sitt inflytande på filmens utformning. Mer än en gång har delade uppfattningar kring det pågående filmandet skapat stridigheter mellan de som är ansvariga för den konstnärliga biten. Eftersom en film i regel är beroende av finansiärer är det ofta komplicerat att fastställa exakt hur mycket de involverade har betytt för den slutgiltiga versionen av filmen.

Förutom regissören medverkar också manusförfattare (om inte regissören själv skrivit manus) och producent (om inte regissören själv producerat) samt förstås skådespelare. Vad många inte känner till är att även skådespelarna kan påverka slutresultatet och då inte bara genom sitt skådespel. Det är förstås inte så att samtliga skådespelare har nämnvärt att säga til om på en inspelning gällande exempelvis manus, men stjärnskådespelare kan ha inskrivit i sitt kontrakt att de ska få gehör för sina önskemål vid klippningen.

Men vid sidan av detta ska auteuren nämnas, vilket är en beteckning på en filmskapare med stor kontroll över filmandet. Det är därför vanligt att auteuren inte bara är regissör utan även är involverad i manusarbetet, klippningen och produktionen.

Svenska och utländska regissörer

Några av de mest uppmärksammade svenska regissörerna under filmens historia:

Några av de mest uppmärksammade regissörerna i andra länder:

Filmruta från La Chienne

Jean Renoir

Filmer i urval:

  • Spelets regler (La règle du jeu, 1930)
  • La Chienne (1931)
  • Den stora illusionen (La Grande illusion, 1937)

Bild: La Chienne

Filmruta från Paradisets barn

Marcel Carné

Filmer i urval:

  • Dimmornas kaj (1938)
  • Dagen gryr (1939)
  • Paradisets barn (1945)

Bild: Paradisets barn

Filmruta från Munekata kyôdai

Yasujirô Ozu

Filmer i urval:

  • Banshun (1949)
  • Munekata kyôdai (1950)
  • Föräldrarna (Tōkyō Monogatari, 1953)
  • Kohayagawa-ke no aki (1961)

Bild: Munekata kyôdai

Filmruta från Gänget

Federico Fellini

Filmer i urval:

  • Gänget (I Vitelloni, 1953)
  • La strada (1954)
  • Cabirias nätter (Le notti di Cabiria, 1957)
  • Det ljuva livet (Da Dolce Vita, 1960)

Bild: Gänget

Filmruta från Hammett

Wim Wenders

Filmer i urval:

  • Den amerikanske vännen (1977)
  • Hammett (1982)
  • Himmel över Berlin (1987)

Bild: Hammett

Fördjupningar i särskilda regissörer


Filmruta från Det sjunde inseglet med Max von Sydow och Bengt Ekerot

Ingmar Bergman

Presentationer och fördjupningar i några av Ingmar Bergmans filmer samt en filmografi.

Fördjupning om Ingmar Bergman

Filmruta från Trollbunden

Alfred Hitchcock

Presentationer och fördjupningar i några av Alfred Hitchcocks filmer samt en filmografi.

Fördjupning om Alfred Hitchcock

Denna sektion av Filmhistoria.se är ännu under utveckling. Fördjupningsartiklar av fler regissörer kommer att publiceras med tiden.